Osteopaatin vastaanotolle

SELKÄKIVUT

Kärsitkö selkäkivuista? Selkäkivut ovat yleisimpiä syitä osteopaatin vastaanotolle hakeuduttaessa. Osteopaatti tutkii ja hoitaa akuuttia ja kroonisia selän kiputiloja. Hoidon aiheita voivat olla jalkoihin säteilevät kivut, äkillinen pistävä kipu, välilevyperäisen vaivat, lantion kivut, raajojen puutuminen, liikerajoitukset ja fasettinivelten ongelmat. Urheiluvammat, rasitusvammat, lihaskivut ja lihaskrampit aiheuttavat yhtäkkisiä tai kroonisia ongelmia kehoon. Trauman jälkitilat, ryhtiongelmat ja synnytyksen jälkeiset tuki-, ja liikuntaelimistön kivut kuuluvat myös tutkimisen ja hoidon aiheisiin. Nikamakäsittely ja mobilisointi, sekä tekninen hieronta yhdessä auttavat tuki- ja liikuntaelimistön kipuihin yleensä nopeasti ja antavat parhaan mahdollisen hoitotuloksen. Usein 2-3 hoitokertaa riittää.

PÄÄKIPU

Särkeekö päätäsi? Päänsärky, migreeni, huimaus ja niska- ja hartiaseudun kivut häiritsevät työtä ja arkea, ja hoitoon kannattaakin hakeutua mahdollisimman pian, ettei vaiva pääse kroonistumaan, ja pahentamaan kipuja. Kaularanka peräisissä, kuten muissakin vastaanotolla hoidettavissa vaivoissa, osteopaatti tutkii neurologian ja kliinisen statuksen ensin tarkkaan mahdollisen patologisen ongelman poissulkemiseksi. Osteopaatin hoidon aiheisiin kuuluvat myös leukanivelen kipu, purentaongelmat ja tinnitus. Osteopaatin tekemä manuaalinen terapia on kustannustehokas tuki- ja liikuntaelinvaivojen hoidossa.

KÄSIEN PUUTUMINEN

Puutuvatko sormet tai kädet? Käsien puutuminen voi olla kaularanka- tai yläraajaperäinen ongelma. Yläraajojen kivut, kuten olkapään, kyynärpään ja ranteen tuki- ja liikuntaelimistöstä johtuvat kiputilat sekä hiirikäsi osteopaatti saa hoidettua yleensä muutamalla hoitokerralla. Tarvittaessa asiakas ohjataan lääkärin vastaanotolle.

JALKOJEN KIVUT

Särkeekö jalkojasi? Alaraajojen kivut, polven, nilkan ja jalkaterän kivut voivat olla mm. selkäperäisiä tai johtua esimerkiksi raajojen alueella lihaskireydestä tai hermopinteestä. Lannerangan kireydet ja välilevyperäiset ongelmat säteilevät usein myös alaraajoihin.

Varaa aikasi pian, niin tutkitaan vaivan syy, ja suunnitellaan hoito tarpeittesi mukaisesti. Hoitoon tullessa ei tarvita lääkärin lähetettä. Mahdolliset magneetti- ja röntgenkuvat on hyvä ottaa hoitoon tullessa mukaan.

Osteopaatti on tuki- ja liikuntaelimistön ammattilainen

Ortopedinen osteopaatti keskittyy tuki- ja liikuntaelimistön toiminnallisten häiriöiden ja kiputilojen tutkimiseen ja hoitoon. Osteopaatin koulutus sisältää toiminnallista anatomiaa, fysiologiaa, tuki- ja liikuntaelinsairauksien kliinisiä testejä, erikoislääketiedettä, erotusdiagnostiikkaa, nivelten mobilisaatioita ja manipulaatioita sekä pehmytkudoskäsittelyitä. Lisäksi koulutus sisältää laajan tuki- ja liikuntaelinradiologian koulutuksen röntgenkuvien tulkitsemisesta osteopaattisen diagnoosin täydentämiseksi. Olen opiskellut lisäkoulutuksena myös tuki- ja liikuntaelimistön magneettikuvien tulkitsemista. Ammattikuntamme nojautuu täysin länsimaalaiseen lääketieteeseen.

Osteopaatti tutkii muun muassa kehon kiputiloja, virheasentoja, luksaatioita, liikerajoituksia, lihas-, jänne- ja nivelsideongelmia sekä hermopinteitä. Osteopaatti etsii kliinisten tutkimusten perusteella ongelman syyn, tunnistaa riskitekijät, vasta-aiheet ja mahdollisen jatkohoidon tarpeen esimerkiksi leikkaukseen. Hoitodiagnoosi tehdään anamneesin ja kliinisten testien perusteella. Kliiniset testit perustuvat funktionaaliseen anatomiaan, neurologiaan ja radiologiaan. Hoitomuotoina ovat nivelten manipulaatio ja mobilisaatio, ongelma-alueelle kohdennettu tekninen hieronta, liikehoitolaitteet, vetohoidot sekä asiakkaan ohjaaminen. Hoidon avulla pyritään palauttamaan nivelten ja kudosten aineenvaihdunta, normaali liikelaajuus sekä mahdollisimman hyvä toiminta.

Vastaanotollani käytän Lojerin manuthera 241 liikehoitopöytää. Hoitopöydän avulla teen tarvittaessa liikehoitoja mm. lannerangan ja rintarangan liikkuvuuden lisäämiseksi.

LISÄTIETOA Osteopatiasta

Osteopatian perustaja on amerikkalainen lääkäri Andrew Taylor Still (1828-1917). Alkuperämaassaan osteopaatit ovat myös lääkäreitä. Euroopassa osteopaattien työ on rajattu tuki- ja liikuntaelinvaivojen manuaaliseen hoitoon.

Osteopaatti on VALVIRAn rekisteröimä nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö.