Osteopaatti on tuki- ja liikuntaelimistön ammattilainen

Osteopaatti on VALVIRAn rekisteröitä nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö. Osteopaatti keskittyy tuki- ja liikuntaelimistön toiminnallisten häiriöiden ja kiputilojen tutkimiseen ja hoitoon. Osteopaatin koulutus sisältää toiminnallista anatomiaa, fysiologiaa, tuki- ja liikuntaelinsairauksien kliinisiä testejä, erikoislääketiedettä, erotusdiagnostiikkaa, nivelten mobilisaatioita ja manipulaatioita sekä pehmytkudoskäsittelyitä. Lisäksi koulutus sisältää laajan tuki- ja liikuntaelinradiologian koulutuksen röntgenkuvien tulkitsemisesta osteopaattisen diagnoosin täydentämiseksi.

Osteopaatti tutkii muun muassa kehon kiputiloja, virheasentoja, luksaatioita, liikerajoituksia, lihas-, jänne- ja nivelsideongelmia sekä hermopinteitä. Osteopaatti etsii kliinisten tutkimusten perusteella ongelman syyn, tunnistaa riskitekijät, vasta-aiheet ja mahdollisen jatkohoidon tarpeen esimerkiksi leikkaukseen. Hoitodiagnoosi tehdään anamneesin ja kliinisten testien perusteella. Kliiniset testit perustuvat funktionaaliseen anatomiaan, neurologiaan ja radiologiaan. Hoitomuotoina ovat nivelten manipulaatio ja mobilisaatio, ongelma-alueelle kohdennettu tekninen hieronta, liikehoitolaitteet, vetohoidot sekä asiakkaan ohjaaminen. Hoidon avulla pyritään palauttamaan nivelten ja kudosten aineenvaihdunta, normaali liikelaajuus sekä mahdollisimman hyvä toiminta.

Osteopaatin vastaanotolle

Selkäkivut ovat yleisimpiä syitä osteopaatin vastaanotolle hakeuduttaessa. Osteopaatti tutkii ja hoitaa akuuttia ja kroonisia selän kiputiloja. Hoidon aiheita voivat olla jalkoihin säteilevät kivut, äkillinen pistävä kipu, välilevyperäisen vaivat, lantion kivut, raajojen puutuminen, liikerajoitukset ja fasettinivelten ongelmat. Urheiluvammat, rasitusvammat, lihaskivut ja lihaskrampit aiheuttavat yhtäkkisiä tai kroonisia ongelmia kehoon. Trauman jälkitilat, ryhtiongelmat ja synnytyksen jälkeiset tuki-, ja liikuntaelimistön kivut kuuluvat myös tutkimisen ja hoidon aiheisiin.

Osteopaatti hoitaa mm.

• Päänsärky, migreeni
  • Niska- hartiaseudun vaivat
  • Olka- ja kyynärpään vaivat, hiirikäsi
  • Ranne- ja sorminivelten kiputilat
  • Selkäkipu ja noidannuoli
  • Lantion, polven ja nilkan vaivat
  • Nilkan, jalkapohjan ja jalkaterän vaivat
  • Purentalihasten ja leukanivelen staattiset tilat
  • Huimaus, tinnitus
  • Raajojen puutumisoireet
  • Lihas- ja jännevaivat
Varaa aikasi pian, niin tutkitaan vaivan syy, ja suunnitellaan hoito tarpeittesi mukaisesti. Hoitoon tullessa ei tarvita lääkärin lähetettä. Mahdolliset magneetti- ja röntgenkuvat on hyvä ottaa hoitoon tullessa mukaan.