Osteopaatti on tuki- ja liikuntaelimistön ammattilainen

Osteopaatti on VALVIRAn rekisteröimä nimikesuojattu terveydenhuollon ammattihenkilö, joka on suorittanut neljän vuoden sosiaali- ja terveysalan tutkinnon. Osteopaatti keskittyy tuki- ja liikuntaelimistön toiminnallisten häiriöiden ja kiputilojen tutkimiseen ja manuaaliseen hoitoon .

Osteopaatti etsii kliinisten tutkimusten perusteella syyn vaivoihin, tunnistaa riskitekijät, vasta-aiheet ja mahdollisen jatkohoidon tarpeen. Osteopaatin laaja-alainen nelivuotinen koulutus sisältää toiminnallista anatomiaa, fysiologiaa, tuki- ja liikuntaelinsairauksien kliinisiä testejä, erikoislääketiedettä, erotusdiagnostiikkaa, nivelten mobilisaatioita ja manipulaatioita sekä pehmytkudoskäsittelyitä. Osteopaatti käyttää työssään noin 800:a länsimaisen lääketieteen kliinistä testiä, joiden avulla päästään tarkkaan osteopaattiseen diagnoosiin.

Hoitodiagnoosi tehdään anamneesin ja kliinisten testien perusteella. Kliiniset testit perustuvat funktionaaliseen anatomiaan, neurologiaan ja radiologiaan. Koulutus sisältää laajan tuki- ja liikuntaelinradiologian koulutuksen röntgenkuvien tulkitsemisesta osteopaattisen diagnoosin täydentämiseksi.

Hoitomuotoina käytetään terapeuttisen harjoittelun ohjaamista asiakkaalle, nivelten manipulaatiota ja mobilisaatiota, sekä erilaisia tekniikoita pehmytkudosten käsittelyyn. Jokainen hoitokerta dokumentoidaan. Osteopaatti hallitsee neurologiasta ääreishermoston ja keskushermoston toiminnan. Osteopaattiseen diagnoosiin päätyminen edellyttää erotusdiagnostiikan hallitsemisen.

Osteopaatilla on laaja radiologian tuntemus etenkin traumojen, instabiliteettien ja patofysiologisten tekijöiden osalta. Osteopaatti tunnistaa lisäksi ikäkausiin liittyvät luuston muutokset. Osteopaatti tuntee koko vartalon anatomian ja toiminnan, periferisen verenkierron, post-operatiiviset ja patofysiologiset tilat. Osteopaatti hallitsee tyypilliset työ- ja urheiluperäiset vammat sekä eri-ikäisten ihmisten tuki- ja liikuntaelinten ongelmat.

Näin hoidan

Osteopatiassa hoidetaan nivelongelmia pehmeillä ja rauhallisilla mobilisaatiotekniikoilla kivun lievittämiseksi ja / tai liikelaajuuden palauttamiseksi.
Tarvittaessa voidaan suorittaa manipulaatiohoito eli pienellä voimalla kohdistettu tarkkarajainen impulssi, joka ohjaa nivelpintoja erilleen toisistaan, siten että pysytään nivelen normaalissa fysiologisessa liikelaajuudessa. Manipulaation tarkoitus on lievittää kipua ja vapauttaa nivelen normaali liikkuvuus.
Pehmytkudostekniikoista käytetään muun muassa trigger- eli kipupistepainantaa ja myofaskia- eli lihaskalvotekniikoita. Osteopaatti käyttää usein osana hoitoa myös perinteisen urheiluhieronnan otteita ja rentouttavaa käsittelyä, vaikka ne eivät hoidon painopisteenä olekaan.
Terapeuttisen harjoittelun ohjaus on tärkeä osa hoitoa, jolla pystyt itse edistämään toimintakykyäsi. Terapeuttinen harjoittelu sisältää muun muassa asiakkaan kotona tai työpaikalla suorittamia erilaisia liikeharjoituksia, lihasten ja jänteiden voimaa lisääviä harjoitteita ja venytyksiä sekä omatoimista nivelten mobilisaatioita. Terapeuttisen harjoituksen tavoitteena on tukea kehon omaa paranemisprosessia ja estää uusien oireiden syntyminen.

Osteopaatin vastaanotolle

Osteopaatti tutkii muun muassa kehon kiputiloja, virheasentoja, luksaatioita, liikerajoituksia, lihas-, jänne- ja nivelsideongelmia sekä hermopinteitä. Osteopaatin tutkimisen ja hoidon aiheita voivat olla urheiluvammat, rasitusvammat, selän kiputilat, jalkoihin säteilevät kivut, äkillinen pistävä kipu, välilevyperäisen vaivat, lantion kivut, raajojen puutuminen, liikerajoitukset ja fasettinivelten ongelmat. Trauman jälkitilat, ryhtiongelmat ja synnytyksen jälkeiset tuki-, ja liikuntaelimistön kivut kuuluvat myös tutkimisen ja hoidon aiheisiin.

Osteopaatti tutkii ja hoitaa mm.

• Päänsärkyä, migreeniä
  • Niskakipua
  • Olkapäänkipua
  • Ranne- ja sorminivelten kipua
  • akuuttia ja kroonista alaselkäkipua
  • Lonkkakipua
  • polvikipua
  • Nilkan, jalkapohjan ja jalkaterän kipua
  • Leuka- ja purentakipua
  • Huimaus, tinnitus
  • Raajojen puutumista ja säteilykipua
  • Lihas- ja jännevaivat
  • Raskausajan ja synnytyksen jälkeiset vaivat
Varaa aikasi pian, niin tutkitaan vaivan syy, ja suunnitellaan hoito tarpeittesi mukaisesti. Hoitoon tullessa et tarvitse lääkärin lähetettä. Mahdolliset magneetti- ja röntgenkuvat on hyvä ottaa hoitoon tullessa mukaan.

Raskausajan osteopatia

Kärsitkö raskauden aikaisista tai synnytyksen jälkeisistä kivuista? Raskauden aikana hieronta rentouttaa ja auttaa lievittämään kehon kiputiloja, erityisesti lantion ja alaselän alueelta. Raskauden aikana hoito tehdään kylkimakuulla, tai tarvittaessa istualteen. Raskauden aikana kehon painopisteen muuttuminen aiheuttaa oireita myös yläselkään ja hartioihin. Oireet kannattaakin hoitaa mahdollisimman pian, että voit nauttia raskauden etenemisestä kivutta.

Synnytyksen jälkeen hieronta rentouttaa ja vähentää sekä raskausaikaisia että synnytyksen aiheuttamia kireyksiä. Lisäksi synnytyksen jälkeen vauvan kantaminen ja imetysasennot saattavat aiheuttaa kireyttä kehoon.